konferencja

BrightonSEO 2019 Prezentacje + krótkie podsumowanie

WSTĘP

12 kwietnia 2019 już po raz czwarty uczestniczyłem w genialnej konferencji jaką niewątpliwie jest BrightonSEO w nadmorskim mieście Brighton w południowej Anglii. 

Dla tysięcy specjalistów i ekspertów branży pozycjonowania stron czy reklamy płatnej Google Ads, jest to wydarzenie, na które się czeka z niecierpliwością i śmiało można powiedzieć, że takie spotkania pokazują w jakim kierunku zmierzają trendy oraz, zdradzają spore know-how z zachodnich agencji i freelancerów.

Prezentacje jeszcze nie są wszystkie dostępne, czasami to trwa do 2 miesięcy, aż uda się je wszystkie zebrać w jednym miejscu, dlatego też zapraszamy do odwiedzenia tego wpisu za jakiś czas ponownie.

BLOK TEMATYCZNY: SNIPPETS AND SCHEMA

Dane strukturalne pomagają wyszukiwarkom w lepszym rozumowaniu danej strony internetowej.

Driving meaningful clicks with enriched SERPs

(Prezentacja: http://bit.ly/2IoWZbc)

Izzi Smith z firmy Sixt Rent a Car (jedna z największych wypożyczalni samochodowych na świecie), pokazała jak w przypadku takiego biznesu ugryźć trochę „tortu” i wzbogacić swoją widoczność w Google o dodatkowe dane. W ich przypadku, pojazdy, które mieli w ofercie swojej wypożyczali, uzupełnili danymi strukturalnymi, co przełożyło się pokazywać się na niektóre zapytania o modele samochodów, które wypożyczalnia miała w swojej ofercie, dzięki temu zyskali sporo ruchu i zaangażowania na stronie. W Polsce po szybkiej analizie, wygląda na to, że jest jeszcze sporo miejsca dla wypożyczalni samochodów w tym zakresie.

Featured Snippets – the achievable SERP feature?

(Prezentacja: http://bit.ly/2P9BImx)

Pani Emily Potter na konkretnych danych pokazała, że tzw. Featured Snippet coraz częściej zdają się pokazywać w wynikach wyszukiwania i że ruch organiczny z tego tytułu regularnie spada. Pokazała jak dość sprytnie zacząć się pokazywać w odpowiedziach Google, co oznacza, że mamy jednak nadal pole do popisu i możliwość kontrolowania tego co się pokazuje w Google.

A Structured Data Case Study: How to Make Your Websites Stand Out in Search

(Prezentacja: http://bit.ly/2ZmkvLk)

Pan Kenichi Suzuki, po poinformowaniu, że jest najlepszym blogerem SEO w Japonii przeszedł z humorem i niewzruszeniem do swojej prezentacji, w której pokazał przykłady jak wdrożenie danych strukturalnych przełożyło się bezpośrednio na znacznie większy ruch na stronie i co więcej – zaangażowanie. Pan Suzuki pokazywał w większości serwisy contentowe, gdzie przy sporej ilości treści na stronie i wdrożenie w możliwie szczegółowo danych sukces jest w postaci zwiększonego CTR jest praktycznie pewny.

BLOK TEMATYCZNY: CRAWL MANAGEMENT

Crawl management czy też crawl budget, to nic innego, jak zarządzanie zasobami indeksowania robota przez Google. Przy tak niewyobrażalnej ilości danych jaką posiada Google, optymalizacja każdego setnego czy nawet tysięcznego procenta ma ogromne znaczenie, dlatego też ten temat coraz częściej pojawia się na wszystkich szanowanych blogach czy konferencjach SEO.

Restructuring Websites to Improve Indexability

(Prezentacja: http://bit.ly/2IxWr23)

Bardzo dobrze oceniona prezentacja przez wszystkich jej słuchaczy – Pani Areej AbuAli zebrała spore brawa, po tym jak pokazała swój case study, który był w ostatecznym rozrachunku nieudany i spowodował, aż 80% spadek, bardzo sporego serwisu. Przedstawiła w bardzo przystępny sposób swój i prawdopodobnie agencyjny Work-Flow przez czas liczony w miesiącach dla jednego z swoich klientów. Case study dotyczył agregatora ogłoszeń o pracę i jak szerokie jest spektrum optymalizacji w tego typu branży. Prezentująca skupiła się na idealnym modelu kreacji struktury dla dużych serwisów, których słowa kluczowe mogą się zmieniać i ewoluować w czasie. Model przedstawiony przez Areej jest naszym zdaniem idealny i jego wdrożenie wymaga obustronnego zaangażowania. Praca nad portalem, jak się okazało przyniosła niestety skutek inny od założonego i jak wyszło z prezentacji brak wdrożenia wskazówek i audytu SEO w 100% oraz pełnego zrozumienia zamierzeń najprawdopodobniej był przyczyną spadku widoczności.

Simple ways to visualize your crawl data with no coding knowledge required

(Prezentacja: http://bit.ly/2V33er5)

Większość z nas jest osobami, które lepiej rozumieją przekaz graficzny niż tekstowy, dlatego też tak ważna jest wizualizacja danych. W przypadku tej prezentacji Anders przedstawił dwa sposoby wizualizacji danych z których korzystamy na codzień w przy pozycjonowaniu stron. Zaprezentował dwa narzędzia: gephi.org oraz screamingfrog.co.uk.

Crawl Budget is dead, please welcome Rendering Budget 

(Prezentacja: http://bit.ly/2KGxMer)

Google ma skończoną moc i nie ma czasu na indeksowanie wszystkiego, zatem jeżeli Twoja strona jest powolna, Google może nie zdążyć jej w pełni zindeksować. Wszystkie case study pokazują tą samą zależność Page Speed = Crawl Volume. Im szybsza strona, tym objętość indeksowania większa. Coraz większa ilość stron internetowych opiera się o dynamiczne elementy, które są ładowane przy użyciu JavaScript, co wymusza na robocie Google konieczność renderowania strony, gdyż nie strona oparta o JS nie jest tak samo dla niego „widoczna” jak klasyczna w HTML. Tym samym crawl budget wg. Pana Robina Eisenberg’a z Botify odchodzi do lamusa a ważniejszy staje się tzw. Rendering budget, o czym przekonuje w swojej ciekawej prezentacji.

BLOK TEMATYCZNY: CLIENT SUCCESS

    Ten blok był mało techniczny i był dedykowany dla osób, które na codzień rozmawiają i pracują bezpośrednio z klientami. Prezentacje między innymi dotyczyły tematów, które agencja i klient powinny wspólnie wypracować podczas swojej współpracy. Mi osobiście bardzo zależało na tym bloku, dlatego też pojawiłem się punktualnie w jednym z pierwszych rzędów 😉

Search vs. Bureaucracy: How to Stand Up an Organic Search Program for Your Client

(http://bit.ly/2Xk6cVP)

Heather z Agencji VMLYR z USA a mająca oddziały na wszystkich kontynentach opowiadała jak wygląda u nich i jak powinno wyglądać przyjęcie (tzw. Onboarding klienta) i bieżąca współpraca z klientami, po ustaleniu ich dotychczasowych błędów, które popełnili. I patrząc z tej perspektywy na Polski rynek, również zdarza się i nam. Oczywiście do podstawowych tematów musimy zaliczyć: 

  • brak oceny świadomości klienta
  • brak odpowiednio wczesnej, częstej i przejrzystej komunikacji
  • większość działań bywa reaktywnych, zamiast proaktywnych
  • nie spełnienie oczekiwań
  • nie dowiezienie wyników

Co mi się dodatkowo utrwaliło współpraca powinna być oparta o partnerstwo. Agencji SEO zależy na świadomej współpracy z klientem. Na prezentacji przedstawione zostały checklisty spotkań z klientem i sugestie jak rozwiązywać poszczególne aspekty współpracy. 

Retaining Struggling Clients: How To Rebuild Trust

(Prezentacja: http://bit.ly/2Gjikzp)

Pierwsze zaskoczenie z prezentacji, jaki jest czas współpracy klienta z agencją? Najczęściej bo 36% to 12 miesięcy, zastanowiło mnie jednak też to, że aż 26% odchodzi po 6 miesiącach, co jest niepokojącą liczbą, bowiem jak wynika z naszego doświadczenia czas potrzebny na dobre wyniki z SEO to ok. 8-10 miesięcy (link do wpisu). Powody z których klienci rezygnują to m.in. brak zrozumienia ich biznesu, usługa źle sprzedana (brak świadomości usługi), spadek pozycji, brak akcji agencji seo, nie spełnienie oczekiwań i co bardzo ważne – komunikacja. Jak pozbyć się tych problemów możemy doczytać ze slajdów, ale powinny to być jasno określone cele, odpowiedni plan i harmonogram dzialań, zrozumienie biznesu klienta. W formie wartości dodanej Laura Hogan udostępniła swój brief / szablon, który każdy klient powinien uzupełnić aby pozbyć się potencjalnych nie dopowiedzień – dopasujemy go odpowiednio do Polskich warunków i postaramy się udostępnić.

Efficiency in the workplace: Mindset mastery and meditation

(Wpis na blogu: http://bit.ly/2KDOriD)

Jako, że staram się w ostatnim czasie dowiedzieć możliwie dużo na temat różnego rodzaju medytacji, co prawda do praktyki mi jeszcze daleko, to nie wykluczam w niedalekiej przyszłości wdrożenia porad Briony Gunson. W świecie, który nas aktualnie otacza jest sporo rzeczy, które nas rozpraszają i tzw. praca głęboka jest teraz nieocenioną umiejętnością, która zatracamy na codzień. Tematy pracy głębokiej, do której odniosła się Briony znam również z książki Cal’a Newporta i polecam ją każdemu pracownikowi umysłowemu, ale i nie tylko. Na medytację przyjdzie jeszcze czas, jednak już teraz przenieśmy trochę energii, którą wkładamy w naszą codzienną pracę w siebie i swoje zdrowie umysłowe i nie tylko.

INNE PREZENTACJE, KTÓRE UDAŁO NAM SIĘ ZNALEŹĆ Z „BRIGHTONSEO APRIL 2019”:

8 Ways to Increase your Ecommerce Conversion Rate – Faye Watt

Speed & Performance Optimisation: How to Meet Users’ High Expectations – Rachel Costello

Big Brand Video Advertising on a Small Business Budget

PODSUMOWANIE

Po raz kolejny organizatorzy wykonali swoją pracę znakomicie a prelegenci prezentują coraz lepsze tematy, gdzie sztukę prezentacji mają opanowaną niemal do perfekcji. Personalnie traktuję obecność na tej konferencji jako okazja do zyskania świeżego spojrzenia na rynek oraz częściowego przeniesienia prezentowanych poglądów ekspertów z całego świata do Polskich realiów. Ważnym aspektem jest również inspiracja i dalszy rozwój swój a następnie działu technicznego naszej agencji. Nieocenionym autem tego typu konferencji jest spotkanie znajomych ekspertów SEO z całej Polski, z którymi mamy okazję nie tylko do wymiany poglądów ale i … narobienia koleżeńskich relacji 😉 


W tym roku również była możliwość oglądania konferencji live, prosto z hali Brighton Dome. Z tego co się dowiedziałem, w następnych tygodniach zostaną udostępnione nagrania do przesłuchania w formie podcast’ów.

Autor: Robert Nowaczyk | Co-Founder & Head of SEO @ RankHouse Sp. J.

P.S.:

Po konferencji w BrightonSEO czas na targi w Krakowie a dokładniej Targi eHandlu 2019, na których się wystawiamy i zapraszamy do naszej stanowiska B4.3.

Więcej info: https://targiehandlu.pl/rankhouse-galus-nowaczyk-spolka-jawna,c,1453