Bezpłatna wycena
Bezpłatna wycena

Pozycjonowanie Prestashop - przegląd platformy pod kątem SEO

Prestashop jest jednym z najpopularniejszych skryptów do tworzenia sklepów internetowych. Przy projektowaniu sklepu mamy duży wybór szablonów za rozsądną cenę, z których możemy skorzystać. Co istotne, płaci się za niego tylko raz – nie ma żadnych opłat abonamentowych, jak ma to miejsce w przypadku innych popularnych skryptów. Po jego zakupie otrzymujemy pełny dostęp do kodu źródłowego. W praktyce oznacza to, że użytkownik może wdrożyć szablon i dowolnie go modyfikować. Jednakże przez specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem Prestashop polecany jest także z innego względu – skrypt ten oferuje wiele rozwiązań przyjaznych SEO. Przyjrzymy się nim w tym artykule, wskażemy też jednak braki w niektórych funkcjonalnościach, które na szczęście łatwo można uzupełnić.

Dodawanie treści w Prestashop

 

Odpowiednio przygotowane treści są jednym z kluczowych elementów pozycjonowania. W Prestashop możemy w komfortowy sposób dodawać content na wybrane podstrony. Dodawanie treści odbywa się za pomocą systemu zarządzania treścią, co stanowi rozwiązanie wygodne i szybkie. Przy pozycjonowaniu chcemy, aby potencjalny klient, wchodząc na naszą witrynę, trafił na stronę konkretnego produktu lub kategorii. Aby było to możliwe, konieczne jest przygotowanie i wdrożenie zoptymalizowanych pod wyszukiwarki opisów. Możliwość edycji wspomnianych podstron znajdziemy w zakładce Katalog. Zarówno w przypadku podstron produktów, jak i kategorii, treść zamieszcza się w polu Opis widocznym poniższym zrzucie ekranu.

 

Każda podstrona powinna mieć odpowiednio zaplanowaną strukturę treści. W tym celu oprócz podziału na paragrafy stosuje się także nagłówki HTML. Jeśli umieścimy w nich słowa kluczowe, będzie to sygnał dla robotów Google, że dana fraza jest dla konkretnej podstrony istotna. W przypadku podstron kategorii i produktów dobrą praktyką będzie stosowanie zawsze jednego nagłówka H1 i kilku H2. Nagłówków H2 można użyć we wspomnianym już opisie. Aby dodać je do treści, wystarczy edytować kod źródłowy opisu lub po prostu zaznaczyć wybrany fragment i wybrać odpowiednią opcję z zakładki Akapit, jak na poniższym zrzucie ekranu.

 

 

Z kolei nagłówek H1 w Prestashop generuje się automatycznie i jest identyczny jak tytuł podstrony. Należy wiedzieć, że jeśli go edytujemy, zmienimy też wygląd linka do podstrony, w kilku miejscach szablonu, takich jak okruszki czy menu. Jak sobie z tym poradzić? Zajmiemy się tym w dalszej części artykułu, która dotyczy braków pod kątem SEO w Prestashop.

 

Warto pamiętać, żeby przygotować także treści na stronę główną. Jako że jest ona podstawowym adresem naszej domeny, ma dla Google największą moc. Bardzo dobrym pomysłem będzie więc jej optymalizacja pod kątem którejś z bardzo konkurencyjnych fraz związanych z branżą naszego sklepu. Treść na stronę główną możemy wkleić poprzez blok tekstu, który znajdziemy w opcjach konfiguracji szablonu.

 

 

Wygodny w obsłudze edytor szablonu strony głównej. Po kliknięciu wybranego bloku pojawia się możliwość jego edycji. W przypadku bloku tekstowego otworzy się edytor tekstu.

 

Edycja w ten sposób możliwa jest dla podstawowego szablonu Prestashop. Aby zmodyfikować inny szablon, najlepiej zapoznać się z jego dokumentacją. Dobrym pomysłem będzie zatem zwrócenie uwagi na możliwość edycji treści na stronie już podczas wyboru szablonu z bazy Prestashop. Jednakże dodanie treści na stronę główną zawsze będzie możliwe w jakiś sposób, ponieważ możemy zrobić to w ostateczności poprzez edycję pliku index.tpl odpowiadającego za stronę główną naszego sklepu.

 

Funkcje Prestashop przydatne dla SEO

 

W Prestashop znajdziemy wiele funkcji przydatnych podczas optymalizacji strony. Część z nich znajduje się w ustawieniach ogólnych, a inne dostępne są w ustawieniach wybranych kategorii i produktów. Warto także wspomnieć, że sama możliwość edycji kodu źródłowego jest istotnym atutem w Prestashop. Umożliwia bowiem wykonanie niezbędnych zmian w pliku .htaccess, robots.txt, czy ustawieniach sekcji <head> strony.

 

Ustawienia SEO produktów i kategorii

 

Prestashop udostępnia przy edycji produktów i kategorii kilka istotnych dla SEO funkcji. Pierwszą z nich jest tag title wskazujący robotom Google tematykę danej podstrony, który możemy ustawić w polu Meta-tytuł. Uzupełniając go, warto zwrócić uwagę, że odpowiada on też za wyświetlanie tytułu danej podstrony w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Warto więc przy jego kreacji skupić się nie tylko na aspektach związanych z SEO, lecz także tych dotyczących marketingu. Należy jednak wiedzieć, że nieumiejętne uzupełnienie tytułów podstron może doprowadzić do szeregu problemów, takich jak na przykład kanibalizacja słów kluczowych.

 

Bezpośrednio pod meta tytułem znajduje się pole pozwalające uzupełnić meta opis strony. Jego funkcja jest dużo mniej istotna niż tagu title, lecz ciągle ma znaczenie w działaniach związanych z SEO. Odpowiada on bowiem za wyświetlanie krótkiego opisu strony w wynikach wyszukiwania Google.

 

Następną istotną dla SEO opcją w ustawieniach podstrony produktów i kategorii w Prestashop jest przyjazny URL. Warto zweryfikować, jakie adresy mają produkty i kategorie w naszym sklepie i w razie potrzeby zmodyfikować je, aby były przyjazne dla użytkowników oraz wyszukiwarek. Powinny one wskazywać użytkownikowi i robotom Google zawartość danej podstrony w możliwie krótki i precyzyjny sposób.

 

 

Na czerwono zaznaczone są istotne dla SEO funkcje, które można uzupełnić dla podstron kategorii i produktów.

 

Plik robots.txt - generowanie i wykonywanie zmian

 

Plik robots.txt odpowiadający za blokowanie robotom dostępu do poszczególnych sekcji strony czy plików w najnowszych wersjach Prestashop włącza się automatycznie pod adresem www.mojsklep.pl/robots.txt. Co więcej, twórcy Prestashop w najnowszych wersjach zadbali o to, aby jego zawartość nie blokowała robotom Google dostępu do niektórych plików odpowiadających za wyświetlanie grafik lub stylów css, jak miało to miejsce w starszych wersjach skryptu. Jeśli jednak uznamy, że chcemy edytować jego zawartość, możemy to zrobić, wchodząc do katalogu głównego, gdzie znajduje się nasza domena.

 

Edycja pliku .htaccess

 

Wraz z instalacją Prestashop otrzymujemy pełen dostęp do kodu źródłowego. Dzięki temu można w łatwy sposób edytować plik .htaccess. Podobnie jak w przypadku edycji robots.txt wystarczy, że wejdziemy do katalogu głównego z naszą domeną i wybierzemy edycję wspomnianego pliku. Za pomocą .htaccess możemy w łatwy sposób wykonać przekierowania 301 w przypadku zmian dotyczących struktury strony, a co za tym idzie – adresów URL. W .htaccess możemy także zablokować wybranym “złym” robotom możliwość odwiedzania strony naszego sklepu.

 

 

Po zalogowaniu do katalogu głównego strony mamy dostęp do wszystkich plików, w tym do pliku .htaccess i robots.txt

 

Blokada indeksacji duplikowanej zawartości

 

W Prestashop możemy filtrować produkty według ustalonych parametrów. Istnieje także możliwość ich sortowania pod względem ceny, nazwy czy dostępności. Wszystkie te akcje zmieniają adres URL, wyświetlając tym samym powieloną lub bardzo zbliżoną treść. Twórcy Prestashop wdrożyli domyślnie kanoniczne adresy URL wskazujące zawsze podstawowy adres bez parametrów. Sugeruje to robotom Google, że to właśnie ta podstrona jest najważniejsza, uniemożliwiając tym samym indeksację duplikujących się podstron.


 

Optymalizacja szybkości

 

Zarówno roboty Google, jak i użytkownicy zwracają coraz większą uwagę na szybkość działania strony. Aby zoptymalizować sklep na Prestashop pod kątem płynnego działania na każdym urządzeniu, możemy skorzystać z ustawień dostępnych w zakładce wydajność. Mamy tu do dyspozycji włączenie cache'owania i inteligentnej kompresji CSS oraz JS.

 

 

Ustawienia związane z optymalizacją szybkości strony znajdują się w zakładce “Wydajność” dostępnej w Opcjach “Zaawansowane”. W zakładce “Wydajność” możemy także wyczyścić pamięć podręczną strony.

Czego w Prestashop nie znajdziemy?

 

W poprzedniej części artykułu skupiliśmy się na wskazaniu plusów Prestashop pod kątem SEO. Teraz wskażemy słabe punkty skryptu, które jednak i tak możemy poprawić, mając do dyspozycji pełen dostęp do edycji kodu źródłowego.

 

Ustawienia paginacji

 

Podobnie jak filtry i sortowanie także paginacja może tworzyć duplikującą się zawartość. Prestashop nie ma domyślnie zaimplementowanych znaczników paginacji. W ostatnim czasie pracownicy Google przekazali informację, że ich roboty nie biorą pod uwagę znaczników paginacji. Nie oznacza to jednak braku problemu. Aby go zlikwidować, należy zablokować paginację podstron generowanych przez paginację. W tym celu możemy samodzielnie edytować szablon, a dokładniej plik header.tpl lub skorzystać z gotowych rozwiązań przygotowanych przez twórcę jednej z płatnych wtyczek dostępnej na oficjalnej stronie z dodatkami do Prestashop.

 

Własne nagłówki H1

 

Wracamy do problemu wspomnianego przy okazji omawiania dodawania nagłówków do treści na podstronach Prestashop. Aby móc dowolnie zmieniać nagłówek H1 bez jednoczesnej zmiany tytułu wyświetlanego w innych elementach strony, konieczna jest modyfikacja pliku odpowiedzialnego za wyświetlanie typu podstrony, na którym chcemy mieć własne nagłówki. Najpewniej będzie to dokument odpowiedzialny za kategorie, gdyż to właśnie tam istnieje najczęstsza potrzeba zmian. Wystarczy ukryć w nim wyświetlanie tytułu podstrony. Wtedy w opisie możemy dodać własny nagłówek H1, który ustawimy podobnie jak nagłówek H2.

 

Funkcja bloga

 

Nierzadko podczas pozycjonowania sklepu internetowego konieczne jest prowadzenie bloga. Umożliwia on bowiem pozycjonowanie słów z tak zwanego długiego ogona. Wpisy blogowe urozmaicają także linkowanie wewnętrzne, dzięki któremu możemy wzmocnić "moc" wybranych podstron sklepu. Domyślny szablon Prestashop nie posiada modułu bloga. Na szczęście na liście oficjalnych modułów można znaleźć pozycje odpowiedzialne za tę funkcjonalność. Aby do problemu nie doszło w ogóle, możemy już podczas wybierania szablonu zweryfikować, czy posiada on moduł bloga.

 

 

Lista dodatkowych modułów Prestashop dostępna jest z panelu naszego sklepu. Wystarczy z menu po lewej stronie wybrać zakładkę “Moduły”, a następnie “Katalog”.

 

Mapa strony sitemap.xml

 

Mapa strony w formacie XML ułatwia robotom Google skanowanie strony. Jej obecność jest istotna szczególnie dla sklepów internetowych, ponieważ nierzadko zawierają one tysiące, czy nawet dziesiątki tysięcy podstron. Niestety Prestashop nie posiada domyślnej mapy strony. Aby ją wdrożyć, musimy skorzystać z jednej z płatnych wtyczek lub stworzyć plik z mapą samodzielnie. To drugie rozwiązanie nie jest jednak komfortowe, ponieważ przy zmianach na stronie, na przykład podczas dodawania nowych produktów, będziemy musieli każdorazowo uaktualniać plik sitemap.xml.

 

Podsumowanie

 

Prestashop dzięki wsparciu wielu istotnych dla SEO funkcji jest rekomendowanym przez naszą agencję skryptem do tworzenia sklepów internetowych. Posiada on kilka niedoskonałości, jednak przy podstawowej wiedzy z zakresu programowania łatwo można je wyeliminować. Przyjazny i łatwy w obsłudze panel do zarządzania sklepem sprawia, że część zmian na stronie, takich jak wprowadzanie treści, klient może wykonać samodzielnie. Pozycjonowanie strony opartej na Prestashop nie niesie ze sobą wysokich dodatkowych kosztów, z jakimi należy się liczyć w przypadku innych skryptów. Jeśli wybierzemy odpowiedni szablon, wszelkie niezbędne zmiany z audytu pod kątem SEO można wykonać, korzystając z funkcji dostępnych w panelu sklepu lub edytując kod źródłowy, czym zajmie się jeden z naszych specjalistów.

Autor: Mateusz Kowolik, Starszy specjalista SEO

Zobacz także

BrightonSEO kwiecień 2019 - prezentacje + moje krótkie podsumowanie

Krótka relacja z konferencji BrightonSEO Kwiecień 2019 r. + odnośniki do prezentacji

Audyt SEO w 2019 - czego nie możesz pominąć

Rozpoczęcie współpracy z klientem w branży SEO najczęściej zaczyna się od wykonania i przedstawienia audytu, czyli dokumentu zawierającego niezbędne informacje o aktualnym stanie witryny.

Link building Case Study

Pozycjonowanie stron internetowych opiera się na podstawowych działaniach, do których należą optymalizacja strony, budowa treści oraz link building.
Powrót do listy