Bezpłatna wycena
Bezpłatna wycena

Jak sprawdzić pozycjonowanie swojej strony?

Jak sprawdzić pozycjonowanie swojej strony?

Niezależnie od tego, czy działania marketingowe prowadzone są na własną rękę, zlecane freelancerowi, czy agencji marketingu internetowego, sprawdzanie pozycji w Google, wzrostów, spadków i ogólnej widoczności jest bardzo istotne, ponieważ pozwala zweryfikować prowadzone działania. W tym celu wykorzystać można zarówno bezpłatne narzędzia, jak i narzędzia premium, z których korzystają głównie agencje marketingowe.

Co można i warto sprawdzić?

Pozycjonowanie stron kojarzy się przede wszystkim z wysokimi pozycjami w wyszukiwarce. Jest to oczywiście istotny aspekt, jednak nie najważniejszy i warto o tym pamiętać. Oceniając, na ile prowadzone działania wpływają pozytywnie na stronę, konieczne jest spojrzenie na całość prowadzonego biznesu, czyli na aspekty takie jak:

  • zwiększenie ilości klientów;     
  • zwiększenie ilości zapytań dotyczących oferty;
  • większe obroty w firmie;
  • zwiększenie ruchu w social mediach;     
  • wzrost w sprzedaży produktów i usług.

 

Porównując te parametry z okresu współpracy z agencją i przed nią, można wywnioskować, w jakim stopniu pozycjonowanie okazało się skuteczne. Działania w sieci przenoszę się bowiem na realne zmiany w zachowaniu klientów i potencjalnych klientów, dlatego im więcej użytkowników odwiedza stronę, tym więcej prawdziwych osób zainteresowanych usługami i produktami.


Pozycjonowanie jest złożonym procesem, na który składa się szereg działań, nie wszystkie z nich przynoszą efekty od razu i nie wszystkie są widoczne. Korzystając z usług agencji, czy freelancera możemy spodziewać się comiesięcznych raportów z pracy, które z czasem będą się ograniczały do cyklicznych działań. Jeśli sami chcemy na bieżąco sprawdzać co dzieje się z pozycjami ważnych dla nas fraz, a także jak zmienia się widoczność strony, mamy kilka możliwości.


Większość agencji i freelencerów korzysta z narzędzi, które pozwalają na stały monitoring oraz raportowanie zmian zachodzących w obrębie widoczności i fraz, narzędzia te są płatne i odnawiane abonamentowo. Dla przedsiębiorców prowadzących jedną stronę internetową koszty opłaty takiego narzędzia mogą być nie tylko za wysokie, ale zwyczajnie nieopłacalne. Są jednak jedną z opcji i z pewnością warto ją rozważyć.
Widoczne na stronie zmiany


Pierwsze miesiące współpracy z agencją, czy freelancerem to zmiany optymalizacyjne i rozbudowa contentu. Większość tych działań i zmian jest widocznych od razu po wprowadzeniu na stronę, nowe, rozbudowane teksty, nowe kategorie, nowe podstrony. Wiele kwestii dotyczących optymalizacji dzieje się także w wewnętrznej strukturze strony, które są widoczne po zalogowaniu się do panelu CMS albo po wprowadzeniu danych do odpowiednich narzędzi.


Wszystkie, nawet najdrobniejsze zmiany odbijają się na wynikach w wyszukiwarce. Oto sposoby na weryfikację, czy zmiany te są pozytywne.


Darmowe narzędzia i sposoby na sprawdzenie pozycjonowania strony internetowej


Sprawdzanie pozycji danej frazy, na którą chcemy, aby nasza strona pokazywała się w wynikach wyszukiwania, możliwe jest na kilka sposobów. Jednym z najprostszych sposobów jest wpisanie danej frazy w Google i ręczne sprawdzenie, na której jest pozycji. Zawsze jednak należy pamiętać o tym, że przeglądarka ma włączoną geolokalizację i wyniki niekoniecznie będą identyczne u każdego użytkownika.
Sprawdzanie pozycji interesującej nas frazy w wyszukiwarce Google możliwe jest ręcznie. To jeden z najprostszych sposobów jednak nie odzwierciedlający rzeczywistego faktu u każdego z użytkowników. Wpływ na pozycje i wyświetlenia słów kluczowych mają ustawienia wyszukiwarki, lokalizacja, z której wyszukujemy, a także pamięć podręczna. Dlatego po wpisaniu w wyszukiwarkę bramy startowe możemy uzyskać inne wyniki w zależności od tego, gdzie akurat się znajdujemy, z jakiej przeglądarki korzystamy, a nawet czy wyszukujemy na komputerze, czy na urządzeniu mobilnym.

Po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy bramy startowe zobaczymy wyniki jak wyżej na screenie. Pierwsze cztery wyniki to odpowiedzi z GoogleAds, czyli wyniki płatne. Dopiero czwarty wynik jest wynikiem organicznym. Następnie widzimy wyniki obrazów i znów wyniki organiczne. Na dole zrzutu pokazana jest nasza lokalizacja, która może wpływać na to, jakie wyniki wygeneruje dla nas wyszukiwarka. Widać to dużo wyraźniej w przypadku zapytań z miastem we frazie, bądź zapytań o usługi.

Po wpisaniu w pasek wyszukiwań frazy z miastem, w pierwszej kolejności dostaniemy wyniki z mapy, a dopiero niżej organiczne wyniki wyszukiwania. Nie muszą i nie zawsze się pokrywają. Natomiast po wpisaniu wyłącznie frazy fryzjer, zadziała geolokalizacja i zobaczymy głównie wyniki z naszej okolicy. W tym przypadku znaczenie ma nawet to, z jakiej części miasta klient łączy się z internetem.


Podczas sprawdzania pozycji tą metodą należy zwracać uwagę na te wszystkie niuanse i drobne kwestie, które mają duże znaczenie podczas weryfikacji działań. Należy je traktować jako wskazówkę jednak nie jako 100% wyznacznik.


Dostępne narzędzia


Szybszym i łatwiejszym sposobem na sprawdzenie pozycji danej, interesującej nas frazy jest narzędzie Gspot. Jest to bardzo proste rozwiązanie, które znacznie ułatwia sprawdzenie pozycji, zwłaszcza tych, które są poza top10. Co więcej, pozwala na przejrzenie do pięciu pozycji jednocześnie.

Strona wyświetla wyniki aktualne dla dnia i godziny, i działa w zasadzie bez ograniczeń.


Google Analytics


Sposobem na sprawdzenie jak pozycjonowanie przekłada się na realny wzrost użytkowników, liczbę odwiedzin strony i zwiększenie obrotów jest analityczne narzędzie od Google, czyli Google Analytics.

Jest to bogate i analityczne narzędzie, które po bliższym zapoznaniu pozwala na sprawdzenie wielu szczegółowych danych i zachowań użytkowników. Warto zatem zadbać o poprawne wdrożenie kodu śledzenia na stronę, co powierzyć można zarówno twórcą strony, jak i osobie odpowiedzialnej na SEO.

Szybki rzut oka na pierwszą stroną Analyticsa pozwala ocenić, jak w wybranym okresie zmieniała się liczba użytkowników, czy strona notuje wzrost, czy spadek odwiedzin. Widzimy także liczbę sesji i współczynnik odrzuceń, czyli jaki procent wszystkich użytkowników opuściło stronę zaraz po wejściu na nią. Istotny jest również czas trwania sesji, czyli ile czasu użytkownicy spędzili na rzeczywistym przeglądaniu strony. Czas ten jest ważny zwłaszcza w przypadku sklepów. Możemy przeanalizować m.in czas i ścieżkę dotarcia do produktu, na podstawie którego ocenić można, czy użytkownicy nie gubią się w strukturze sklepu.

Widoczny wykres dowodzi, że największa ilość odwiedzających naszą stronę użytkowników dociera do nas poprzez wyniki organiczne, czyli z kliknięć w wyszukiwarce. Można wybrać dowolny przedział czasu i sprawdzić, czy rzeczywiście podjęcie działań przyczyniło się do wzrostu odwiedzin organicznych. W bardziej zaawansowanych opcjach dowiedzieć można się także jakie frazy, w jakim stopniu kierują do naszej strony, czyli co użytkownicy wpisują w Google i po jakiś zapytaniach do nas trafiają.

Dzięki temu jesteśmy w stanie sprawdzić, czy najważniejsze dla nas frazy kluczowe przynoszą korzyści - realnych klientów korzystających z usług.

Google Search Console

Równie ważnym i przydatnym narzędziem do sprawdzania działań pozycjonerskich jest Google Search Console. Pozwala ono na sprawdzenie stanu strony pod kątem technicznym, jej indeksacji i błędów w tym zakresie. Warto jeszcze przed podjęciem współpracy zainstalować kod śledzenia na stronie i zapoznać się z błędami dotyczącymi strony, a następnie weryfikować na bieżąco, czy problemy te znikają. GSC jest na tyle intuicyjne, że pozwala, nawet bez znajomości technikaliów, na przejrzenie stanu strony, chociażby dzięki tak oczywistym wykresom prezentującym błędy:

Bardzo dobrą i zdecydowanie najbardziej pożyteczną opcją w SC jest Skuteczność. Pozwala ona na sprawdzenie tego, ile razy użytkownicy kliknęli w wynikach wyszukiwania we frazę prowadzącą do naszej strony, jaka była łączna liczba wyświetleń, czyli ile razy użytkownikom wyświetlona została Twoja strona, ale niekoniecznie w nią weszli, a także średnie CTR, co z kolei jest procentowym odsetkiem wyświetleń, które doprowadziły do kliknięcia we frazę. Na podstawie prezentowanych tam wykresów, na przestrzeni czasu jesteśmy w stanie dowiedzieć się, w jakim stopniu działania optymalizacyjne, czy link buildingu przynoszą zamierzone efekty.

Przydatne są także prezentowane niżej wykresy, które pozwalają nam weryfikować czy frazy, na które jest pozycjonowana nasza strona internetowa, rzeczywiście do niej prowadzą i w jakim stopniu przekładają się na wejścia. Wskazują nam także najpopularniejsze podstrony z domeny, także z podziałem na kliknięcia i wyświetlenia.

Narzędzia premium – narzędzia płatne


Na stały monitoring i analizę pozycji fraz, a także widoczności strony w wyszukiwarce pozwalają narzędzia premium, czyli narzędzie płatne. W głównej mierze korzystają z nich agencje i freelancerzy, ponieważ są one opłacane abonamentowo i nawet najtańsza opcja może nie być opłacalna dla osób, które chcą monitorować głównie jedną stronę z kilkoma – kilkunastoma frazami. Może być jednak dobrym rozwiązaniem dla osób, które prowadzą więcej niż jedną stronę internetową i chcą mieć na bieżąco wgląd w zmiany pozycji, widoczności, ilości słów kluczowych, a także ruch w wyszukiwarce.


Jednym z takich narzędzi płatnych jest Senuto. Można w nim na bieżąco monitorować ilość fraz, pozycje, zmiany w ważnych i kluczowych frazach, a także sezonowość i konkurencję. Jak te informacje wykorzystać dla swojego biznesu?


Po wpisaniu adresu strony w pasek wyszukiwania w narzędziu najpierw wyświetla się ogólna informacja na temat widoczności, czyli ilości fraz w top 3, top 10 i top 50 na określone frazy. Daje to bardzo ogólny obraz stanu naszej strony, jednak widoczny poniżej wykres pozwala poznać tendencje i sprawdzić, czy podjęte działania przynoszą zamierzone efekty, czy wręcz przeciwnie.


Następnym krokiem jest sprawdzenie słów kluczowych i ich pozycji.

Po przejściu do pełnego widoku możliwe jest posortowanie według ilości wyszukiwań, sprawdzenie jaką trudność ma dane słowo, na jaki adres url jest zaindeksowane, a także jak zmieniała się jego pozycja na przestrzeni wybranego okresu. Pozwala to na tworzenie wykresów i zbieranie danych, które dowodzą jakie działania przynoszą wymierne korzyści, a które sprawdzają się mniej.


Sprawdzanie pozycjonowanie strony internetowej może odbywać się zarówno z poziomu standardowego użytkownika, jak i z miejsca profesjonalisty. Należy jednak pamiętać, że pozycjonowanie nie jest celem samym w sobie. Jest ono środkiem do osiągnięcia celu, którym jest wzrost obrotów przedsiębiorstwa. 
 

Zobacz także

Dlaczego content SEO to więcej niż treść?

Doświadczony copywriter to potencjalny zwycięzca w telewizyjnym teleturnieju. „Człowiek orkiestra”, mający wiedzę z niemal każdej dziedziny. Dodatkowo jego zadanie polega na pogodzeniu ze sobą wielu aspektów, począwszy od zebrania branżowych informacji, przez skomplikowaną analizę SEO, aż stworzenie dobrej jakości tekstu.

Shopify a pozycjonowanie - polski sklep internetowy na zagranicznym silniku

Shopify to prosta intuicyjna platforma do tworzenia sklepów internetowych. Łatwość obsługi i liczne funkcjonalności skłaniają coraz to większą liczbę osób do skorzystania z jej możliwości. Czy warto? I jak wygląda zarządzanie oprogramowaniem Shopify?

Reklama gabinetu stomatologicznego w Google

Podstawową kampanią którą powinniśmy zastosować myśląc o promocji gabinetu stomatologicznego jest kampania w wyszukiwarce, ponieważ to tam mamy największą szansę trafić do naszego potencjalnego klienta.

Powrót do listy