Wyrażanie zgód na cookie

Consent Mode v2 – ważne zmiany dla właścicieli stron internetowych

6 marca 2024 roku to ostateczna data obowiązku, związanego z funkcjonowaniem witryn internetowych. Wymaga ona wprowadzenia na stronie zmian, które mają na celu większą ochronę prywatności użytkowników oraz zgodność z RODO i wytycznymi UE.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest Google Consent Mode i jakie zmiany wprowadza
  • Jakie są skutki wprowadzenia tego rozwiązania
  • Co należy zrobić jeśli jesteś właścicielem strony internetowej

Consent Mode – wszystko co musisz wiedzieć o nowej funkcjonalności

6 marca 2024 roku to data wejścia w życie nowych regulacji prawnych, związanych z funkcjonowaniem witryn internetowych. Zmiany mają na celu większą ochronę prywatności użytkowników oraz zgodność z RODO i wytycznymi UE.

Consent Mode v2 jest nowym, obowiązkowym sposobem zyskiwania zgód przez właściciela strony internetowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownik ma możliwość wyboru udostępnianych informacji, związanych z jego wizytą na stronie internetowej. Dotyczy to w istocie rzeczy tzw. ciasteczek, czyli cookies.

Wcześniej użytkownik po wejściu na stronę internetową, widząc baner informujący o ciasteczkach miał do wyboru dwie opcje. Po kliknięciu jednej z nich mógł zaakceptować śledzenie jego aktywności na stronie lub je odrzucić. Wg najnowszych wymagań, nowy baner powinien dawać trzecią możliwość. Powinien wyświetlać wszystkie typy zgód, które wiążą się z pobieranymi informacjami, a następnie umożliwiać spośród nich wybór, zgodnie z preferencjami użytkownika.

Część pobieranych danych, związanych z wizytą użytkownika, jest niezbędna dla korzystania z danej strony internetowej, nie ma więc możliwości odmowy zgody na podstawowe cookies. Pozostałe zgody muszą mieć charakter alternatywny.

Wybrane zgody dotyczą danych analitycznych i marketingowych, odpowiadających za przesyłanie informacji do Google Analytics i Google Ads. Brak takich zgód uniemożliwia pobieranie informacji dotyczących kampanii reklamowych oraz dotyczy m.in. takich kwestii jak: ruch na stronie, konwersje, porzucone koszyki czy remarketing. Może to mieć wpływ na skuteczność prowadzonych działań.

Kody nie mogą się uruchamiać niezależnie od zgód, także mimo braku instalacji wybranego ciasteczka. Consent Mode działa na zasadzie blokady skryptów, co oznacza, że skrypty reklamowe mogą być uruchamiane tylko wtedy gdy użytkownik wyraził zgodę na śledzenie.

Najistotniejsze rodzaje zgód to:

  • niezbędne zgody funkcjonalne, czyli pliki cookie związane z działaniem strony internetowej
  • zgody analityczne, czyli pliki cookie służące do zbierania danych analitycznych
  • zgody wymagane dla kampanii reklamowych, czyli pliki cookie służące do wyświetlania i personalizowania reklam

Powyższa lista nie wyczerpuje tematu i może się różnić w zależności od specyfiki strony internetowej i wykorzystywanych narzędzi.

Co wprowadzenie Consent Mode oznacza dla właściciela strony internetowej?

Zgodnie z wymaganiami właściciel witryny powinien:

  • umożliwić użytkownikowi wybór rodzajów plików cookies instalowanych w jego przeglądarce
  • posiadać na stronie odpowiedni baner zgody na cookies
  • informować użytkownika w polityce prywatności jakie pliki cookies implementuje strona
  • posiadać mechanizm blokujący lub uruchamiający skrypty śledzące, zgodnie z wybranymi przez użytkownika preferencjami

Aby spełnić wymagania płynące z nowego obowiązku wdrożenia należy skorzystać z jednego z istniejących na rynku rozwiązań, które wygeneruje odpowiedni baner informacyjny, zawierający listę dobrowolnych zgód. Umożliwiają to tzw. platformy CMP, obsługujące Consent Mode. Listę podmiotów świadczących usługę Consent Mode,rekomendowanych przez Google można znaleźć m.in. tu: https://tiny.pl/dxq7p

Którą platformę CMP wybrać?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć, z którego rozwiązania najlepiej skorzystać. Wybór platformy CMP należy do właściciela witryny, który powinien sobie skalkulować opłacalność takiego rozwiązania, a także wziąć pod uwagę takie kwestie jak łatwość wdrożenia czy posprzedażowe wsparcie techniczne.

Przykłady istniejących rozwiązań to: CookieYes https://www.cookieyes.com/ lub Cookiebot https://www.cookiebot.com/. Spełniają one wymagania prawne oraz posiadają mechanizmy uruchamiania tagów Google w trybie zgody, dostosowując swoje działanie na podstawie dokonanego przez użytkownika wyboru.

Przykładowy baner Consent Mode można zauważyć wchodząc po raz pierwszy na stronę rankhouse.pl (można to też zrobić czyszcząc pamięć podręczną przeglądarki i odświeżając stronę). Po wejściu na naszą stronę zobaczysz taki baner informujący:

Następnie, jeśli skorzystasz z nowej opcji „Dostosuj”, taki:

Ten drugi powinien umożliwiać wybór zgód oraz zapisanie wybranych preferencji.

Czy obowiązek wprowadzenia Consent Mode wiąże się z jakimiś wydatkami?

Technologia opracowana przez Google jest bezpłatna. Natomiast użytkowanie Consent Mode  może się wiązać z dodatkowymi kosztami. Te z kolei uzależnione są od wybranego przez daną platformę CMP kryterium. Może to być liczba odsłon (np. Cookieyes, płatne powyżej 25.000 odsłon miesięcznie) czy posiadanych podstron (np. Cookiebot, płatne powyżej 50 podstron). Może to być jeszcze inny wskaźnik. Dodatkowo kosztem może też być jednorazowe wdrożenie przez specjalistę.

W praktyce mniejsze witryny nie będą narażone na znaczące wydatki, natomiast większe witryny muszą się liczyć z dodatkowymi comiesięcznymi opłatami.

Bez wdrożenia Consent Mode Twojej stronie grozi blokada działań reklamowych. Dodatkowo, brak wdrożenia będzie oznaczać, że Twoja strona nie realizuje obowiązku ochrony prywatności użytkowników, w efekcie czego narażasz się na konsekwencje prawne, skutkujące karami.

Czy nowa zmiana całkowicie uniemożliwia pozyskiwanie danych niezbędnych do prowadzenia działań marketingowych?

Consent Mode dzięki mechanizmowi modelowania konwersji może szacować dane bez użycia cookies. Dzięki temu reklamodawcy mogą nadal mierzyć skuteczność swoich kampanii reklamowych, nawet jeśli użytkownicy nie wyrazili zgody na śledzenie. Należy jednak pamiętać, że nie będą to już dane rzeczywiste, a jedynie niedokładne dane szacowane, oparte na uczeniu maszynowym lub danych historycznych.

Podsumowanie.

Consent Mode to ważna zmiana, która ma wpływ na wszystkie strony internetowe. Dostosowanie się do nowych wymagań jest konieczne, aby chronić prywatność użytkowników i zapewnić zgodność z RODO. 6 marca 2024 roku to ostateczny termin na dostosowanie się do wymagań Consent Mode. Nowe rozwiązanie musi umożliwiać wybór zgód, które są związane obecnością użytkownika na stronie internetowej. W przypadku niepełnej zgody na ciasteczka, zakres pobieranych przez narzędzia analityczne i reklamowe informacji o wizycie może być ograniczony.

Skontaktuj się z nami

Jeśli jesteś właścicielem witryny opartej o WordPress i chciałbyś skorzystać z naszej pomocy we wdrożeniu tego narzędzia to skontaktuj się z nami

Autor: Marcin Wiener, Project Manager