WSTĘP
Pozycjonowanie sklepów internetowych wymaga szerokiego i indywidualnego podejścia, dlatego “standardowe” pozycjonowanie najczęściej się nie sprawdza. To, w jakiej branży działa sklep internetowy i kim są potencjalni klienci, często definiuje szereg indywidualnych kwestii związanych z optymalizacją sklepu internetowego w zakresie treści czy aspektów technicznych jak np. odpowiednia architektura informacji. W wielu przypadkach, błędnie dobrane słowa kluczowe oraz wspomniana architektura nie trafiają w intencję kupującego, a co za tym idzie – skutecznie obniżają sprzedaż a samo wypozycjonowanie sklepu staje się niezwykle trudne.
Tym krótkim wpisem, chcę zaprezentować kilka aspektów dotyczących podejścia do pozycjonowania sklepów internetowych i rozjaśnić trochę te kwestie osobom, które już działają lub dopiero zaczynają działać w e-commerce. Przedstawię kilkanaście porad (które typowy audyt SEO niekoniecznie będzie zawierał), od czego warto zacząć, jakie są szacunkowe koszta takiego procesu, a w niedalekiej przyszłości (w osobnym wpisie) wyjaśnię różnice pomiędzy tradycyjnym podejściem a podejściem odpowiednim dla eCommerce.
Nie masz czasu na czytanie? Napisz do mnie na biuro@rankhouse.pl lub skorzystaj z formularza kontaktowego, a chętnie udzielę Ci kilku darmowych wskazówek.
POZYCJONOWANIE SKLEPU INTERNETOWEGO – OD CZEGO ZACZĄĆ?
Platforma sklepu internetowego
W przypadku, gdy dopiero zaczynasz myśleć o wyborze platformy swojego sklepu internetowego, doszedłeś do wniosku zapewne, że dobrze by było znaleźć możliwie najlepszą, tak aby osiągała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Muszę Cię jednak rozczarować – nie ma idealnego rozwiązania, a każda z platform ma swoje wady i zalety, zarówno w aspektach optymalizacji pod wyszukiwarki jak i w aspektach czysto organizacyjnych.
Na rynku jest sporo platform i decyzja o wyborze tej odpowiedniej, musi być przede wszystkim podyktowana z perspektywy Twoich potrzeb czy wymagań. Platforma moim zdaniem w pierwszej kolejności powinna sprostać wymaganiom technicznym i organizacyjnym, a dopiero następnym aspektem może być jej przystosowanie pod Google, zatem ostateczny wybór pozostawiam Tobie.
Możliwości optymalizacyjne
Nim wybierzesz platformę czy zaczniesz pozycjonować istniejący sklep, sprawdź czy posiada niżej wymienione funkcjonalności. Dowiesz się tego z instrukcji lub firmy, tworzącej Twój sklep.
- możliwość modyfikacji meta tagów, zwłaszcza title oraz description zarówno dla produktów jak i kategorii,
- możliwość wprowadzania opisów dla kategorii / podkategorii,
- możliwość uruchomienia bloga,
- możliwość przypisania tych samych produktów do kilku kategorii (jeżeli taka sytuacja występuje możemy narazić się na duplikację treści),
- moduł opinii dla produktów
Wyżej przedstawione elementy to niezbędne minimum, aby pozycjonować sklep. Kluczowymi aspektami na bardziej konkurencyjnym rynku, mogą również okazać się:
- możliwość ustawienia tagów kanonicznych,
- dodatkowe meta tagi robots: jak noindex, follow (najczęściej stosowane dla filtrów czy paginacji)
- mikroformaty,
- przy sklepie wielojęzycznym hreflang.
Z perspektywy nie tylko samego pozycjonowania sklepu internetowego, ale i również czystej użyteczności – tak aby współczynnik konwersji był możliwie najwyższy – należy zadbać o stabilny i szybki serwer. Dla platform takich jak Magento najczęściej stosuje się serwery dedykowane. Sklep oparty na Prestashop przy kilkunastu tysiącach produktów poradzi sobie doskonale na typowym hostingu. Dla platform jak Shoper, eSklep (wcześniej Click Shop firmy Home S.A.), IAI Shop mogą wystarczające okazać się infrastruktury bezpośrednio przygotowane przez ich twórców lub również jak w przypadku Presta – hosting (najlepiej z dyskami SSD – NVMe).