Bezpłatna wycena
Bezpłatna wycena

Wpisy na blogu w sklepie internetowym

Obecnie blog jest jednym z najpotężniejszych źródeł przekazu XXI wieku umiejącym oddziaływać na czytelnika, kształtować oraz zmieniać jego opinię. A nawet całych społeczności. Blogi przybierają różne formy i mogą mieć różne zastosowania, dlatego wiele osób traktuje je jako formę wyrażania siebie oraz prosty sposób na zaistnienie w internecie.

 

Dokładnie z tego samego powodu u wielu osób hasła takie jak blog, blogerzy, blogowanie wywołują skrajnie negatywne odczucia. Wszyscy pamiętamy incydent z wydarzenia Warsaw Fashion Weekend, podczas którego dziennikarz Filip Chajzer postanowił “zweryfikować” wiedzę polskich blogerów i szafiarek. Efekty tylko podsyciły negatywne uczucia, jednak nie można zaprzeczyć, że umiejętnie prowadzone blogi cieszą się dużą popularnością, spotykając się ze sporym odzewem społeczeństwa. Zakładają je znani aktorzy, politycy, organizacje czy sklepy internetowe. Skupimy się na tej ostatniej, wymienionej grupie, a mianowicie jak wykorzystać wszystkie zalety tej formy przekazu na korzyść swojego sklepu, by osiągnąć maksimum korzyści? Jak dobierać tematy i tworzyć wartościowe treści? Wpływa na to wiele czynników, lecz skuteczny blog musi spełniać następujące funkcje.

 

Stanowi efektywne narzędzie marketingu

 

 

Odpowiednio dobrana strategia, interesująca zawartość i kompozycja bloga to idealny sposób na wygenerowanie nowych leadów sprzedażowych. Dostajemy możliwość podjęcia dialogu z klientem, który możemy wykorzystać na wybrany przez siebie sposób.

 

Wprowadzając zupełnie nową linię produktów mamy okazję ją klientowi przedstawić i uświadomić jej istnienie. Klient ma możliwość, bez wychodzenia z domu, obejrzeć wybrany produkt, zapoznać się z jego opisem, jak również ceną. W dzisiejszych czasach właśnie taki model klienta, robiącego zakupy przez internet, staje się coraz bardziej powszechny. Granica pomiędzy tym, czy zdecyduje się na zakup, czy z niego zrezygnuje, jest bardzo cienka. Na ostateczną decyzję wpłynie to, co przedstawiliśmy - wyczerpującą treść, użyty język korzyści i atrakcyjne grafiki.

 

Czasami zdobycie klienta wiąże się z podejściem do tematu psychologicznie, dokładniej zastosowanie psychologii sprzedaży. Na czym to między innymi polega? Świetnym przykładem może być sprzedaż perfum przez internet, gdzie sprzedając zapach, nie możemy go zaprezentować. Produkt tego typu trzeba opisać tak, by działał na wyobraźnię - rozbudził zmysły oraz oferował korzyści, których wybrana osoba poszukuje. Nikogo nie zainteresuje piękny zapach, ale już taki, który doda Ci pewności siebie i uczyni atrakcyjnym dla otoczenia, jest konkretną zaletą produktu, która powinna przekonać kupującego. Łącząc to z piękną fotografią flakonu, inspirującym celebrytą i chwytliwym hasłem osiągniemy pożądany efekt.

 

Źródło: https://blog.iperfumy.pl

 

Tym samym sposobem możemy sprzedawać wybrane produkty, tworząc zestawienia dla grup odbiorców, odpowiadając na konkretne ich potrzeby oraz dając im swobodę wyboru. Przykładami mogą być wpisy o tytułach:

 

Źródło: https://www.e-zegarki.pl/blog

  •     TOP10: Zegarki dla eleganckiego mężczyzny do 1000zł     
  •     Kompaktowe i funkcjonalne smartfony dostępne na rynku
  •     Sukienki idealne do biura! Sprawdź wiosenną kolekcję 2019

 

Możemy wykazać się wiedzą, porównać cechy produktów a tym samym przejść do kolejnego warunku, który blog powinien spełniać.

 

Buduje wizerunek eksperta w danej branży

 

 

Ekspert w wybranej dziedzinie nie tylko posiada wiedzę, korzysta z niej, ale także potrafi dzielić się nią z innymi. W ten sposób jest budowany autorytet marki. Nie ma wątpliwości, że chętniej kupimy produkt od pasjonata niż od „sprzedawcy wszystkiego”, który wiedzę posiada znikomą i „tylko sprzedaje”. Wizerunek specjalisty ukształtujemy, tworząc różnego typu poradniki, które będą odpowiadać na pytania oraz tworzyć rozwiązania dla szukających. Dla przykładu:

 

  • Jak założyć bloga w WordPress?     
  • Dlaczego Gliwice są świetnym miastem na rozwój kariery?         
  • Czego unikać pozycjonując strony internetowe?

 

Tytuły mają konstrukcję prostych ale precyzyjnych pytań, obiecując rozwiązanie szukanego problemu. Tego typu wpisy, o ile oczywiście wyczerpująco odpowiadają na wybrane zagadnienie, zatrzymają użytkownika na dłużej i zainteresują naszym sklepem.

 

Źródło: https://www.narzedzia.pl/artykuly,5/

 

Jeśli chcemy stworzyć tytuł, który będzie generować ruch na naszej stronie, możemy wykorzystać darmowe narzędzie AnswerThePublic.com, dzięki któremu na podstawie wybranej frazy zostaną wygenerowane pytania, które mają wyszukiwania w Google. Wpisując frazę pozycjonowanie stron internetowych Gliwice, program po chwili pokaże, że wybrane hasło najczęściej pojawia się z zapytaniami:

 

  • Jak?         (np. Jak samodzielnie pozycjonować?)
  • Gdzie?     (np. Gdzie pozycjonowanie ma sens?)
  • Co?         (np. Co to jest i na czym polega pozycjonowanie?)
  • Które?     (np. Które usługi pozycjonowania agencji SEO wybrać?)


 

W przypadku wyżej wymienionej frazy ATP nie wykazał się kreatywnością, a raczej podrzucił nam sugestie i wskazówki. Jednak wybierając mniej skomplikowaną frazę farby do ścian, otrzymamy np. dla zapytania Jak? szereg precyzyjnych propozycji Jak zagęścić? Jak zmyć z ubrania? Jak rozjaśnić? pozwalając nam, przy odrobinie gimnastyki, stworzyć skuteczny Long Tail, czyli frazę długiego ogona, posiadającą wysoki współczynnik konwersji oraz znacznie mniejszą konkurencję. Na ich podstawie możemy śmiało tworzyć swoje poradniki i wykazać się znajomością branży.  Nic nie stoi na przeszkodzie, by subtelnie zareklamować własne rozwiązanie w artykule pod postacią produktu czy usługi. W tym celu musimy zastosować odpowiednią frazę i linkowanie, przechodząc więc do kolejnego zagadnienia.

 

Wpływa na pozycjonowanie strony i zwiększa jej widoczność

 

 

Prowadzenie bloga potrafi wpłynąć na procesy SEO i wzmocnić pozycję naszej strony. Roboty indeksujące Google z miesiąca na miesiąc stają się coraz bardziej inteligentne i precyzyjne. Musimy skupić się więc głównie na użytkownikach i ich korzyściach a algorytmy z pewnością to docenią. Jednak… Nie zaszkodzi im trochę „pomóc”.

 

Artykuły muszą wyróżniać się wartościową i unikatową treścią, która zostanie doceniona nie tylko przez ludzi, ale także przez robota. Mamy wtedy do czynienia z Topical Authority, koncepcją, według której Google odsyła do najbardziej kompleksowych stron, skupiających się na wybranej tematyce.  Mając odpowiednio długi i wartościowy tekst, możemy umieścić kluczową frazę, zadbać o prawidłową konstrukcję tekstu, tytułów, hierarchię nagłówków, a także ogólną optymalizację strony.

 

 

Wpis będzie także wyśmienitą sposobnością na wykonanie linkowania wewnętrznego. Mając wpisy generujące duży ruch, możemy przekierowywać go do naszej oferty, wybranego produktu (np. który jest odpowiedzią na opisany problem). W przypadku wybranej strategii, ruch można kierować na stronę główną lub wybrane podstrony. W taki sposób powstaje przejrzysty system nawigacji, który zostanie doceniony przez klientów i sztuczną inteligencję Google, co będzie skutkowało wzrostem pozycji.

 

Dodatkowo cenna zawartość bardzo często jest udostępniana w serwisach społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy LinkedIn. Zamieszczone w taki sposób linki nie podlegają indeksacji przez Google (wymienione serwisy rządzą zupełnie innymi prawami), ale pozwalają dotrzeć do jeszcze większego grona odbiorców, zwiększając widoczność oraz ruch na stronie naszego sklepu.

 

Grzechy główne czyli czego unikać w prowadzeniu bloga?

 

 

Źle prowadzony blog w najlepszym przypadku nie przyniesie żadnych efektów, stając się zwykłą stratą czasu a w najgorszym, możemy stracić pozycję, zostaną nałożone na nas filtry lub nawet otrzymamy ban Google – znikniemy zupełnie z wyników wyszukiwania.

 

  • Po pierwsze: Nie kopiuj!

 

Podstawowym i fundamentalnym błędem jest tzw. duplicate content, czyli powielanie treści. Kopiowanie treści z cudzych blogów, pomijając już aspekty prawno-karne, przez Google jest nie tylko źle postrzegane, co surowo i bezlitośnie karane.

 

  • Po drugie: Będziesz pamiętać o publikacjach swoich!

 

Kolejnym jest niska systematyczność publikowania wpisów. Ludzie posiadający słomiany zapał lub osoby źle zorganizowane nie otrzymają dobrych wieści. Wpisy comiesięczne to najczęściej spotykana opcja i absolutne minimum. W ten sposób przyzwyczajamy zarówno naszych czytelników do regularnych odwiedzin, jak i robota, który będzie rejestrował ciągły rozwój strony a nasza pozycja wzrastać. Gdy to zaniedbamy, publikacje będą sporadyczne oraz chaotyczne, uzyskamy zupełnie odwrotny efekt.

 

  • Po trzecie: Nie zniechęcisz czytelnika swego!

 

Zawartość bloga powinna być atrakcyjna, była o tym mowa wcześniej, ale także spójna pod względem tematyki, jak i stylistyki. Do tego zadania najlepiej przeznaczyć jedną osobę w danej firmie lub skorzystać z agencji, która będzie je tworzyć. Dłuższy tekst, nawet najbardziej wartościowy, nie może zniechęcać. Dlatego błędem będzie wpis niepodzielony na sekcje i pozbawiony multimediów takich jak grafiki, animacje, klipy wideo etc. W ten sposób zmęczymy naszego odbiorcę, który może nie dotrwać do końca treści.

 

Podsumowanie tematu i wnioski

 

 

Właściwie stworzony, prowadzony i optymalizowany blog, może być wielkim atutem naszego sklepu. Przełoży się to w głównej mierze na duży obrót oraz zysk dla firmy, dlatego warto inwestować w takie rozwiązanie. Jednak niedoświadczona osoba, nawet posiadająca bogatą wiedzę teoretyczną, może sprawić, że blog sklepu internetowego stanie się dla niego metaforyczną szubienicą. Nawet tak pozornie proste zagadnienie wymaga opracowania, a następnie wdrożenia odpowiedniej strategii marketingowej oraz bieżącej analizie wyników. W celu zapoznania Was z tematem powstał ten artykuł. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu dowiedzieliście się kilku ciekawych rzeczy, jak je wykorzystać oraz czego kategorycznie unikać.

Autor: Michał Strączyński, Senior SEO Copywriter
 

Zobacz także

BrightonSEO kwiecień 2019 - prezentacje + moje krótkie podsumowanie

Krótka relacja z konferencji BrightonSEO Kwiecień 2019 r. + odnośniki do prezentacji

Audyt SEO w 2019 - czego nie możesz pominąć

Rozpoczęcie współpracy z klientem w branży SEO najczęściej zaczyna się od wykonania i przedstawienia audytu, czyli dokumentu zawierającego niezbędne informacje o aktualnym stanie witryny.

Link building Case Study

Pozycjonowanie stron internetowych opiera się na podstawowych działaniach, do których należą optymalizacja strony, budowa treści oraz link building.
Powrót do listy