Bezpłatna wycena
Bezpłatna wycena

Meta tagi dla sklepu internetowego - jak je przygotować

Meta tagi, inaczej meta znaczniki oraz tag title stanowią istotny element kodu HTML każdego sklepu internetowego. Wskazane jest, by zostały wdrożone dla wszystkich podstron danej witryny internetowej w celu jej identyfikacji, ale nie tylko. Meta tagi, a w szczególności tag title wpływają na pozycję, na której Internauta zobaczy Twój sklep internetowy w wynikach wyszukiwania Google’a. Warto więc dowiedzieć się, w jaki sposób możemy mu pomóc w jego odnalezieniu.

 

Czym jest meta tag title i jaki ma wpływ na pozycjonowanie

Meta tag tytułu, a właściwie tag tytułu - najprościej ujmując - jest to pierwsza, wyświetlana w kolorze niebieskim linijka danej strony, która pojawia się w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo zobaczymy go również po najechaniu na zakładkę strony. Tagi tytułu to jedne z najistotniejszych elementów optymalizacji strony internetowej. Ich kreacja stanowi ważny element profesjonalnej analizy witryny i ma wpływ na jej pozycjonowanie. Wskazane, a nawet konieczne jest, aby każda podstrona posiadała przemyślany tytuł, określający faktyczną zawartość strony internetowej. Wydaje się proste, ale czy na pewno? W jaki sposób stworzyć tag title, który zachęci do odwiedzin danej podstrony, a jednocześnie, co ważniejsze, pozwoli stronie zyskać pozycję w wynikach wyszukiwania?

 

Na czym polega tajemnica tworzeniach tagów tytułów?

Bez wątpienia każdy title powinien być unikalny i nawiązywać do treści, jakie ujrzymy na danej stronie internetowej. Dlatego warto w jego końcowej części umieścić nazwę danej firmy / marki, która zapewni nam jego wyjątkowość.

Ponadto należy wziąć pod uwagę to, w jaki sposób Google wyświetla nasz title. Jeżeli zależy nam na tym, by Internauta dostrzegł nasz tytuł w całości, jego długość nie powinna przekraczać 70 znaków, co przekłada się na ok. 570px.

Jednak to nie wszystko. Zdecydowanie bardziej istotne są słowa kluczowe, które będzie zawierał dany tag tytułu strony głównej, kategorii czy określonego produktu. To od nich w dużej mierze zależy nasza pozycja w wynikach wyszukiwania. I na tym skupimy się w dalszej części artykułu.

 

Słowa kluczowe a optymalizacja meta tagów

Analizując dany sklep internetowy,  warto wziąć pod uwagę to, na jakie hasła poszczególne podstrony naszej witryny są wyświetlane na wysokich pozycjach. Ułatwi nam to dalsze pozycjonowanie. W tym celu warto posłużyć się Google Search Console, a dokładnie widokiem ‘Skuteczność’ (dostępnym w nowej wersji Google Search Console). Odpowiednia konfiguracja pozwala nam uzyskać informacje, na jakie zapytania nasza strona główna, kategoria sklepu, czy też dany produkt wyświetla się w wynikach oraz na jakiej pozycji.

 

Optymalizacja meta tagów

 

W łatwy sposób możemy uporządkować dane według wybranego filtru oraz dokonać selekcji interesujących nas zapytań w celu stworzenia trafnego tytuły strony, który pozwoli nam pozyskać ruch organiczny z Google. Warto przeanalizować te hasła, dla których wyświetlamy się tuż za TOP10, może niewielkim nakładem pracy uda się nam dokonać odpowiedniej korekty meta tagów, która zaowocuje wyższą pozycją.

Innym przydatnym narzędziem, które warto wykorzystać przy kreacji tytułu, jest Ahrefs - Keywords Explorer. Mamy możliwość sprawdzenia tu wybranych, interesujących nas słów kluczowych w celu uzyskania informacji takich jak: trudność słowa, średnia ilość wyszukiwań, czy też kliknięcia.

 

 

Należy przeanalizować  wszystkie te czynniki oraz zbadać temat nadrzędny dla naszego zapytania. Może będzie on miał  większy potencjał ruchu.

 

 

Przydatna może okazać się również analiza historii pozycji w wynikach wyszukiwania, gdzie w sposób graficzny przedstawiony został wykres liderów tego słowa. Dzięki temu możemy przyjrzeć się potencjalnej konkurencji i dokonać porównania tagów title.

 

 

Biznes lokalny czy globalny - zasięg działania sklepu internetowego a tag title

Ważnym aspektem jest także zasięg naszego sklepu internetowego, co ma istotny wpływ na wygląd tytułu witryny. Inaczej bowiem powinien on być skonstruowany dla biznesu lokalnego, a inaczej dla firmy o działaniu ogólnokrajowym. Warto wziąć pod uwagę miasta, czy też region, dla którego będzie odbywać się pozycjonowanie stron. Proponuje się, by zacząć od słowa kluczowego dla danej kategorii, a następnie określić lokalizację i nazwę firmy. Przykładowa konstrukcja tytułu dla kategorii sklepu mogłaby wyglądać następująco:

‘Nazwa kategorii | Miasto / Region | Nazwa Firmy’

Ważne jest to, by słowa użyte w tagu title były unikalne dla danej kategorii, nie dopuszczając do rywalizacji kilku podstron o pozycję, czyli tak zwanej kanibalizacji słów kluczowych. Z pewnością kreacja takiego tytułu powinna być przemyślana i poparta analizą i testami.

 

Tag title to nie wszystko - czym są meta tagi description?

Wpisując w wyszukiwarkę dane zapytanie oprócz tagu title, poniżej wyświetla się nam jeszcze tekst opisujący zawartość strony - jest to meta tag - description.

 

 

Jest to opis mający zachęcić Internautę do odwiedzenia naszej strony. Nie stanowi czynnika rankingowego, ale z pewnością atrakcyjnie skomponowany i zapraszający do wizyty na daną podstronę, przyczyni się do zwiększenia odwiedzin. Wskazane jest, aby jego długość mieściła się w przedziale 120-160 znaków, a kluczowa treść była zawarta w pierwszych 120 znakach, ponieważ taką długość posiadają meta tagi description w wynikach wyszukiwaniach na urządzeniach mobilnych.

Warto również zawrzeć w meta opisie tak zwane ‘call to action’, czyli wezwanie do działania. Niech użytkownik Internetu czuje się zaproszony do odwiedzenia naszego sklepu. W tym celu można użyć sformułowań takich jak: ‘wejdź’, ‘zobacz’, ‘sprawdź’, czy też ‘zapoznaj się z ofertą’.

 

Meta tag robots

Rozpoczynając pozycjonowanie sklepu internetowego, należy również zwrócić uwagę na meta tag, jakim jest meta robots. Odpowiada on za kontrolę tego, czy dana strona jest indeksowana przez robota Google lub inne roboty. W tym celu umieszcza się odpowiedni tag w sekcji head strony.

meta name="robots" content="noindex"

Zamieszczony w powyższy sposób zezwala wyszukiwarce Google na indeksację, czyli tak naprawdę nie przekazuje robotom żadnej nowej informacji. Jednak content="index" możemy zastąpić dyrektywą content="noindex". Wówczas strona, posiadająca meta tag o takiej treści, będzie już wyłączona z indeksowania. Wśród wartości jakie możemy użyć pojawiają się “noindex”, “nofollow”, “noarchive”, “none”, czy też “nosnippet”.

 

Kiedy skorzystać z meta robots?

Aby odpowiedzieć na powyższe pytanie, należy przemyśleć, czy nasz sklep internetowy posiada podstrony lub też tworzy adresy url, których nie chcielibyśmy indeksować i warto byłoby je zablokować przed robotem Google.

 

Duplicate content

W przypadku sklepów internetowych meta tagi robots są szczególnie istotne dla stron posiadających tak zwaną nawigację fasetową lub też opcję filtrowania produktów.

Należy upewnić się, że po wybraniu filtrów dla danej kategorii nie powstają nowe adresy url, które zawierają podobną, a czasem identyczną zawartość strony, jak w przypadku kategorii głównej. Wówczas do adresów powstających przy filtrowaniu lub sortowaniu produktów należy przypisać meta tag robots z dyrektywą “noindex”, aby zapobiec niepotrzebnej duplikacji, wynikającej z powielonej zawartości strony, a także ograniczając crawl budget witryny. Jest to główny powód, dla którego warto wykluczyć stronę z indeksacji. W takim przypadku zaleca się również umieszczenie tagu canonical, wskazującego główny adres url kategorii.

 

Strony informacyjne, rejestracji i logowania

Dodatkowo do stron, które powinny zawierać meta tag robots z wartością “noindex” należą strony informacyjne - są to strony zawierające politykę prywatności lub też regulamin sklepu internetowego. Takie strony powinny interesować jedynie użytkownika Twojego sklepu.

Podobnie jest ze stronami zawierającymi panel logowania. Użytkownik strony zawsze powinien trafić na stronę główną domeny, by móc osobiście zadecydować o chęci zalogowania lub też rejestracji.

 

Strony konwersji

Są to strony, które są potwierdzeniem istotnych dla właścicieli sklepów internetowych akcji. Może być to strona zawierającą koszyk z wybranymi przez użytkownika produktami, czy też podziękowanie za rejestrację do strony lub też zapisanie się do newslettera. Takie strony zdecydowanie nie powinny znajdować się w wynikach wyszukiwania, ponieważ nie takie są oczekiwania konwersji.

 

Czy to wszystko wystarczy?

Niewątpliwie zarówno meta tagi description, jak i tag title mogą przyczynić się do uzyskania wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania lub też zachęcić Internautę do odwiedzenia naszej strony. Elementy te stanowią filar skutecznego pozycjonowania sklepu internetowego, bazę do dalszej pracy. Ale nie zapominajmy również o innych działaniach zarówno technicznego, jak i kreatywnego SEO. Dopiero taka synergia działań może pozwolić nam na osiągnięcie sukcesu.

 

Autor: Sylwia Woźniak, Specjalista SEO

Zobacz także

Crawl budget - czym jest?

Czym jest crawl budget? Jakie znaczenie ma crawl rate limit? Jak często nasza strona jest indeksowana i co ma wpływ na jej jakość? Jak stworzyć sitemapę i jakie strony indeksować?

Pozycjonowanie sklepu internetowego - poradnik

BrightonSEO kwiecień 2019 - prezentacje + moje krótkie podsumowanie

Krótka relacja z konferencji BrightonSEO Kwiecień 2019 r. + odnośniki do prezentacji

Powrót do listy