Bezpłatna wycena
Bezpłatna wycena

Jak poprawnie opisać usługi na stronie internetowej, aby dobrze się pozycjonowały

Treść jest jednym z elementów wpływających na pozycjonowanie strony internetowej. Opisy na stronach firmowych i w sklepach internetowych informują potencjalnych klientów o oferowanej usłudze. Pełnią też funkcję, o której przeciętny użytkownik internetu może nie wiedzieć. Pomagają w indeksowaniu strony oraz stanowią ważną informację dla robotów wyszukiwarki na temat jakości danej witryny. Nie trzeba być specjalistą SEO, by domyślać, się, że Google w pierwszej kolejności pokazuje w wynikach wyszukiwania te strony, które uzna za najbardziej wartościowe. Jest zatem o co walczyć. Jak opisywać usługi na stronie internetowej, by dobrze się pozycjonowały?

Za dobrze przygotowaną treść, z dużym prawdopodobieństwem, otrzymamy gratyfikację od Google w postaci lepszych pozycji w SERP, czyli w wynikach wyszukiwania. Co to oznacza, że opis na stronie jest prawidłowo napisany pod SEO? Na ocenę treści pod kątem pozycjonowania składa się wiele aspektów. Algorytmy wyszukiwarki są stale doskonalone, zatem to co sprawdzało się jeszcze kilka lat temu, obecnie może nie być już aktualne. By przygotowywać dobre treści, należy być na bieżąco z nowymi trendami oraz narzędziami do analizy.

Unikalna treść

Chociaż dla nikogo nie jest już chyba tajemnicą, że treść na stronie powinna być unikalna, nie zawsze ów fakt jest dobrze rozumiany. Co to dokładnie znaczy, unikalna treść? Przede wszystkim taka, która nie jest skopiowana z innych stron dostępnych w internecie. Roboty Google wyłapują duplikacje i mogą ukarać stronę z powieloną zawartością. Brak kopiowania to bardzo dużo – ale jeszcze nie wszystko. Twój content powinien być wartościowy dla użytkownika. Doskonale, jeśli będzie zawierał informacje, które nie są łatwo dostępne w innych źródłach. Jesteś ekspertem w swojej branży? Oczywiście że tak. Przygotuj zatem treści, które to odzwierciedlą. Wykorzystaj swoją wiedzę. Poinformuj potencjalnych klientów o szczegółach usług, które oferujesz. Zawrzyj te informacje, które mogą być dla nich przydatne i mogą skutecznie zachęcić do zakupu danego produktu. Jeśli zlecasz przygotowanie opisów agencji, możesz przekazać specjalistom materiały do wykorzystania przy kreacji treści.

Rzetelnie przygotowana treść kreuje jednak twój wizerunek jako eksperta. Może też wpływać na zachowania użytkowników, ilość odsłon, czas pozostania na stronie, a nawet współczynnik odrzuceń. Te parametry mają wpływ na sprzedaż oraz dodatkowo przekładają się na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

O krok przed konkurencją – wartość dodana

Twój content powinien pozytywnie wyróżniać się na tle konkurencji, przedstawiając wartość informacyjną. Warto postarać się o tzw. wartość dodaną. Są to wszystkie elementy contentu, które wyróżniają daną stronę na tle innych, podobnych. Mogą to być zdjęcia, grafiki, krótkie materiały wideo, wizualizacje 3D czy opinie użytkowników. Sam opis również może posiadać dodaną wartość w formie informacji eksperckich, które nie są dostępne w innych źródłach.

Opis, który odpowiada na pytania klientów

Tekst informacyjny to taki, który udziela odpowiedzi na pytania osób zainteresowanych daną usługą czy produktem. Przystępując do przygotowania treści, dowiedz się, jakie pytania zadają użytkownicy, by móc udzielić na nie zwięzłych, wyczerpujących odpowiedzi.

Jak to zrobić? Z pomocą przychodzą płatne narzędzia, w tym SurferSEO do analizy danych ze stron konkurencji. Możesz sprawdzić w nim, jakie pytania wpisują użytkownicy w wyszukiwarce, w odniesieniu do określonych słów kluczowych.

 

surfer seo

Możesz też skorzystać z częściowo bezpłatnego narzędzia www.answerthepublic.com. Pozwoli ci ono dowiedzieć się, jakie pytania zadają potencjalni klienci oraz oczywiście udzielić na nie odpowiedzi.

Answer the public

Bazuj na danych – Data Driven SEO

Przygotowując opisy dla sklepów i storn internetowych, można trzymać się w pewnym stopniu ogólnych wytycznych, o których za chwilę. Obecnie warto jednak liczyć się również z potrzebą dopasowania treści do wymagań dla konkretnej branży, w oparciu o analizę konkurencji. Opisy należy przygotowywać, bazując na danych dostępnych w sieci.

Pierwszą metodą analizy danych jest metoda ręczna. Korzystając z niej, należy przejrzeć strony konkurencji i porównać je pod kątem ilości dostępnych treści, występujących słów kluczowych i popularnych fraz. W pierwszej kolejności bierzemy oczywiście pod uwagę strony, które znajdują się najwyżej w wynikach wyszukiwania. Możemy wnioskować, że opisy, które są na nich zamieszczone, są dobrze oceniane przez Google. Metoda ręczna jest precyzyjna i nie wymaga inwestowania w narzędzia do analizy. Jest jednak czasochłonna i wymaga umiejętnej oceny poszczególnych parametrów.

Druga metoda analizy danych to metoda automatyczna. W tym wypadku wszystkie niezbędne zestawienia wykonuje za nas odpowiednie narzędzie – takie jak np. SurferSEO czy SerpWorx. Automatyczna analiza danych ze stron konkurencji pozwala w bardzo krótkim czasie i bez nakładu pracy własnej uzyskać wysoce precyzyjne dane. Narzędzia badają dla nas szereg parametrów takich jak popularne słowa występujące w treści na wysoko notowanych stronach, ich pochodne oraz zagęszczenie. Pokazują tendencje, jeśli chodzi o ilość nagłówków, paragrafów, grafik w opisie, a nawet pogrubionych fragmentów treści.

Wykonując analizy, tak ręczne jak i automatyczne, należy pominąć portale ogłoszeniowe, aukcyjne oraz porównywarki ofert, które zaburzają statystykę. Informacje, na których będziemy bazować, powinny pochodzić bezpośrednio ze stron, których profil jest zbliżony do naszej witryny.

Na poniższym wykresie z narzędzia SurferSEO widzimy na przykład, że dla frazy kurtki zimowe obecnie najwyżej punktowane są domeny z długimi opisami, o ilości od około 2000 do 1400 słów (fioletowa linia). Pomarańczowa linia pokazuje nam tendencje, jeśli chodzi o zagęszczenie słów kluczowych. Widzimy, że na stronach internetowych, które są niżej w wynikach wyszukiwania, opisy są krótsze przy jednoczesnym wzroście zagęszczenia słów kluczowych.

optymalizacja treści seo

SurferSEO pokazuje także popularnie występujące frazy wraz z ich zagęszczeniem na stronach konkurencji:

pozycjonowanie surfer seo

Słowa kluczowe

Dobór słów kluczowych to temat na osobny artykuł. Bardziej szczegółowe informacje na ten temat możesz naleźć we wpisie na naszym blogu: Pozycjonowanie sklepu internetowego. Po krótce warto wspomnieć, że do Keyword Research można wykorzystać popularne narzędzia takie jak Senuto, Ahrefs, Google Search Console czy Google Trends. Należy przy tym ocenić, na jakie słowa nasza witryna notuje wejścia oraz zweryfikować konkurencyjność danej frazy. Wykorzystujemy do tego informacje na temat miesięcznej liczby wyszukań oraz sprawdzamy naszą aktualną pozycję w wynikach Google na dane słowo kluczowe. W ten sposób określony zostaje potencjał dla wypozycjonowania danego słowa kluczowego. Dobierając frazy, należy również wykorzystać informacje dostępne w SERP. Możemy dzięki nim wywnioskować, jaka jest intencja użytkownika wpisującego w wyszukiwarkę dane słowo kluczowe. Takie informacje pomogą nam przygotować treści jak najlepiej odpowiadające zapytaniom.

Pochodne i synonimy – semantyczne słowa kluczowe LSI

Jeszcze niedawno wystarczyło przygotować opis zawierający dokładne dopasowania słowa kluczowego (exact match), by zapewnić sobie wzrosty w wynikach wyszukiwania. Google stale dąży jednak do precyzowania wyników wyszukiwania i punktowania wartościowych stron odpowiadających zapytaniom użytkowników. Dla wyeliminowania tzw. keyword stuffing wprowadzony został algorytm mający na celu „rozumienie” znaczenia wpisywanych zapytań przez wyszukiwarkę. Tak zwany Koliber został oparty na wyrazach bliskoznacznych. Algorytmy zaczęły „uczyć się” synonimów. Rozpoczęła się era wyszukiwania semantycznego oraz bardziej naturalnych treści. Obecnie przygotowując content, należy uwzględniać nie tylko słowa kluczowe, na które chcemy pozycjonować swoją stronę. W opisach należy umieszczać także ich pochodne oraz synonimy czyli semantyczne słowa kluczowe (ang. Latent Semantic Indexing, w skrócie LSI).

Optymalizacja treści pod wyszukiwanie semantyczne

Nasycenie treści semantycznymi słowami kluczowymi pozwala dotrzeć do jak największej liczby użytkowników oraz informuje wyszukiwarkę, czego dokładnie dotyczy dana podstrona. Jednocześnie zróżnicowanie jest informacją dla algorytmów o wysokiej jakości treści. W wyszukaniu pochodnych dla naszego słowa kluczowego można skorzystać z narzędzi takich jak Senuto, Ahrefs, SurferSEO, Ubersuggest, Google Keyword Planer. Nieocenionym narzędziem jest także sama wyszukiwarka Google, która podpowiada nam, jakie zapytania wpisują użytkownicy, poszukując konkretnych informacji.

Jak wykorzystać wyszukiwarkę przy doborze LSI? Już przy wpisywaniu słowa kluczowego w okienku wyszukiwania Google podpowiada popularne powiązane wyrażenia:

Sugestie podobnych wyszukań dla naszego słowa kluczowego znajdziemy również na dole listy wyników wyszukiwania, po wpisaniu zapytania:

google serp

Cennych informacji dostarczają też meta tytuły oraz meta opisy stron pojawiających się w SERP na nasze zapytanie. Zawierają one frazy semantyczne dla danego słowa kluczowego, które dobrze jest uwzględnić w opisie na stronie. Warto podejrzeć, na jakie frazy pozycjonuje się konkurencja i uwzględnić je przy dywersyfikacji słów kluczowych.

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi

W przygotowanych opisach powinno pojawić się kilka dokładnych wystąpień słowa kluczowego, na które chcemy pozycjonować stronę – oraz wystąpienia w formie odmienionej i pochodne. Przyjmuje się, że nasycenie treści frazą exact match powinno wynosić około 3,5-5%. Do jego sprawdzenia można wykorzystać wtyczkę SEO Quake. Wykorzystując strategię Data Driven, należy również uwzględnić dane o nasyceniu pochodzące z konkurencyjnych stron. Tu niezastąpione okazują się narzędzia, które pozwalają zaoszczędzić wiele czasu. SurferSEO pokazuje informację na temat wymaganej ilości wystąpień poszczególnych słów kluczowych, która jest dostarczana na podstawie analizy. Od razu otrzymujemy również sugestię pochodnych – również razem z wymaganą ilością powtórzeń.

surfer seo content editor

Nagłówki i paragrafy

By opis był czytelny dla użytkowania, powinien być podzielony na segmenty. Paragrafy wydzielają logicznie spójne fragmenty tekstu i pozwalają czytelnikowi szybciej wyłapać niezbędne informacje. Sprawiają że opis jest bardziej przejrzysty i lepiej prezentuje się na stronie.

Poszczególne paragrafy powinny być także opatrzone nagłówkami, które standardowo pełnią rolę informacyjną oraz nawigacyjną. Pozwalają użytkownikowi jeszcze lepiej zorientować się w zawartości. To jednak nie wszystko. W przypadku stron internetowych rola nagłówków jest bardziej znacząca. Opatrzenie nagłówków odpowiednimi tagami – h1 , h2, h3 itd. informuje roboty wyszukiwarki, czego dotyczy dana podstrona oraz jaka jest hierarchia ważności poszczególnych wyrażeń. W nagłówkach należy umieścić słowa kluczowe, na które chcemy się pozycjonować – w formie nieodmienionej i odmienionej oraz ich pochodne. Należy także dopasować nagłówki pod względem logicznym do struktury treści.

Ile akapitów i ile nagłówków zawrzeć w treści? Tu również z pomocą przychodzi SurferSEO, który pokazuje, ile dokładnie nagłówków i ile akapitów powinien zawierać konkretny opis. Dane są podawane w oparciu o analizę innych stron o podobnej tematyce. Standardowo na stronie powinien znajdować się jeden nagłówek h1 zawierający główne słowo kluczowe oraz kilka nagłówków niższego rzędu, w zależności od długości opisu. Na stronach produktów nagłówek h1 może zawierać np. nazwę kategorii. Wówczas nie umieścimy go już bezpośrednio w opisie. Główną rolę będą w nim odgrywać nagłówki opatrzone tagiem h2.

Czy opis powinien być długi?

Za wystarczającą długość w przypadku opisu kategorii w sklepie internetowym zwykło się przyjmować ok. 2500 znaków. Dla produktów opisy są z reguły krótsze (przeciętnie około 1000 znaków), a priorytetowa jest ich wartość merytoryczna. Zwykło się przyjmować, że większa ilość treści sprzyja indeksacji stron internetowych. Jest to jednak uproszczenie i w praktyce nie zawsze więcej znaczy lepiej. Również jeśli chodzi o długość, warto dostosować opis do konkretnych wymagań, wykorzystując przy tym dane z analizy. Poniższy wykres z SurferSEO pokazuje stosunek ilości słów na stronach internetowych do pozycji zajmowanej w wynikach wyszukiwania:

ile znaków w opisie kategorii

Dla robotów znaczenie ma również stosunek ilości treści do kodu na naszej stronie internetowej. Możemy sprawdzić go w prosty sposób z wykorzystaniem wtyczki SEO Quake:

seo quake html ratio

W przygotowaniu opisów na strony internetowe bardzo często najlepszy okazuje się złoty środek. Treści powinny być naturalne i jak najlepiej dopasowane do użytkowników. Pamiętając o odpowiednim nasyceniu słowami kluczowymi, dostarczymy robotom informacji na temat zawartości strony. Jeśli dodatkowo uda się wyprzedzić konkurencję, jeśli chodzi o wartość informacyjną oraz ilość treści na stronie, sukces mamy prawie gwarantowany.

 

Autor: Anna Błotnicka, Senior SEO Copywriter

Zobacz także

Shoper - wady i zalety platformy pod kątem pozycjonowania

Prowadzenie sklepu internetowego to przede wszystkim wybór oprogramowania, z którego będziemy korzystać. Ważne, by decyzja była przemyślana i poparta analizą. Jak wygląda praca na Shoperze? Jakie są jego plusy i minusy. I czy warto?

Jak sprawdzić pozycjonowanie swojej strony?

Niezależnie od tego, czy działania marketingowe prowadzone są na własną rękę, zlecane freelancerowi, czy agencji marketingu internetowego, sprawdzanie pozycji w Google, wzrostów, spadków i ogólnej widoczności jest bardzo istotne, ponieważ pozwala zweryfikować prowadzone działania.

Crawl budget - czym jest?

Czym jest crawl budget? Jakie znaczenie ma crawl rate limit? Jak często nasza strona jest indeksowana i co ma wpływ na jej jakość? Jak stworzyć sitemapę i jakie strony indeksować?

Powrót do listy